Belize

Belize is fantastisch! Toen we bij de grens van Belize aankwamen moesten we eerst door de douane. In plaats van een nors en strak gezicht op je paspoort gericht, krijg je in Belize een grote glimlach, vragen ze hoe het met je gaat en kijken ze je aan en zeggen hoe mooi je ogen wel niet zijn. Dat is wel eenfijne binnenkomer! (dat in de ogen kijken deden ze niet bij bart voor de goede orde).Maar daar kon je al een zien dat de mensen uit Belize altijd een goed humeur hebben en behulpzaam zijn.

Je zou het niet verwachten, maar in Belize wonenveel Amish enMennonieten. Christelijke groeperingen die zich hier hebben gesetteld.De Mennonieten komen volgens mij van oorsprong uit Duitsland, zijn daar vanwege de oorlog naar Canada gegaan, vanuit daar naar Mexico. Maar omdatdaar de mannen aan het leger moesten deelnemen, zijnze verhuisd naar Belize. Ze zweren namelijk geweld af. In Belize hebben ze hun eigen commune waar ze op het land werken. Ze hoeven geen belasting te betalen en niet aan het leger deel te nemen, maar in ruil daarvoorleveren ze voor een groot deelhunoogst aan Belize. En wij kwamen deze gasten ook tegen.De vrouwen hebben lange bloemetjes jurken aan, zijn niet al te knap,en alle mannen een hoed met vaak een tuinbroek. En de Amish hebben weer hun eigen klederdracht. Wel apart om ze daar te zien.

In Belize zijn we gestart in Orange Walk waar we de 'Lamanai' tour hebben gedaan. Met een boot door de jungle varen, krokodillen spotten. En daarna 3 grote Maya tempels gezien. Het was die dag echt heel erg warm. In heel Belize was het sowieso heel erg warm. Maakte niet uit welk tijdstip, het zweet liep altijd over je rug!Daarna zijn we naar Caye Caulker gegaan.Eerst kwamen we met de busin Belize City aan, maar dat zag er niet echt bijzonder uit. Vandaar maar de ferry genomen naar Caye Caulker, een tropisch eilandje voor de kust. Daar hebben we nog een Nederlander en een Amerikaan ontmoet waar webier mee hebben gedronken, gegeten en nog een snorkeltrip mee hebben gedaan. Belize heeft heteen-na-grootste Barrier Reef op Australie na. Er zwommenerg mooie vissen daar. We hebben ook peilstaart roggen gezien, ze nog aangeraakt (het voelde als een paddestoel), haaien, baracuda's, kleine schildpadjes en natuurlijk tropische vissen. Allen ongevaarlijk.. we hebben geen Steve Irwin taferelen meegemaakt! Dit keer wel de onderwatercamera mee, alleen na de eerste duik liep hij al vol water helaas! Onze Amerikaanse vriend heeft nog wel foto's gemaakt, dus hopelijk stuurt hij ze op! Op Caye Caulker ook weer een totaal relaxt Caribische sfeer. Er liepen een hoop rastafaries rond.

Na Caye Caulker zijn we naar San Ignacio gegaan. Een klein stadje bij de grens van Guatemala. Daar sliepen wein een guesthouse bij een opa en een oma. De opa hield er van op Bart zijn levensverhaal te vertellen! (en omdat Bart natururlijk zo geinteresseerd overkwam!)Hij kon zich ook helemaal druk maken over het onrecht in de wereld. CNN stond vaak aan.

In San Ignacio ook weer het oerwoud ingedoken, waar we naar een grot gingen en oude Maya resten zouden gaan zien. Met helmen op zijn we de grot ingegaan. Gelukkig was het zo donker dat ik de meeste grote spinnen niet heb gezien. Het door de grot lopen, zwemmend en klimmend, was erg leuk! Als hoogtepunt zouden we dan bij de Maya overblijfselen aankomen. Daar hebben we een aantal skeletten en doodshoofden gezien, maar ook een hoop potjes en pannetjes. Dat laatste waren we wel zat na er 20 hebben gezien en er lang bij stil hebben gestaan.

Een gids die deze tour ook vaak deed, had op zijn kantoor een klein poesje. Eerst dacht ik dat het gewoon een klein poesje was, maar hij vertelde dat het een wilde katachtige was uit de jungle die door zijn moeder in de steek was gelaten. Ze worden ook behoorlijk groot als ze ouder worden.Had ik eindelijk weer een knuffelmomentje!

Maar goed, Belize.. ga er allemaal naar toe! Het is echt een gezellig land! Beetje te warm af en toe.. maar de mensen zijn erg leuk en relaxt.Ook het landschap is mooi.. wat wildere natuur na Mexico en Cuba!

Ruben

Kijk je wel uit met dat geknuffel met het op het oog schattige kittens? Belize klinkt fantastisch, ik begreep van wat vrienden dat de Mennonieten een beetje eng volk zijn. Klopt dat?

Maritta

Wow, klinkt echt te gek! Ik wil ook! Prachtverhalen!

mari en willem

Spannend en vreselijk interessant. En wij maar denken dat we al op de goede plekken zijn geweest......
Kijken uit naar de volgende verhalen....

Dorien

Hehe, eindelijk is het me gelukt om jullie site eens goed te lezen. Ik ga dat nu zeker vaker doen! Een hele goede reis verder en geniet ervan!!

papa en Loes

Geweldig die reisverslagen met de foto's. Die enorme diversiteit aan landschappen en culturen geeft jullie (maar ook ons) een schat aan informatie. Met ons gaat alles goed. Eind mei gaan wij 2 weken naar Turkije, maar ik dacht dat jullie dat al wisten.

Groetjes en veel liefs,
Papa en Loes.

martin en gonny

Ha die Bart en Julia,
Wat een mooie verhalen en foto's. Geniet er maar lekker van. We blijven jullie volgen.

Groetjes Martin en Gonny.

Eveline

Hoi Bart en Julia,

Zoals jullie het omschrijven klinkt het als een paradijs!
Fijn om te horen!

F

Hey Bart en juul,

Wat klinkt dat allemaal heerlijk zeg die avonturen. geniet van elk moment, voor je het weet zit je weer hier!! veel pelzier, tot snel xx F

Stefan

Klinkt echt zo vet wat jullie allemaal meemaken! Ga zo door met verhalen schrijven. Mmmm wat klinkt dat weer lekker zeg, zeker als het hier regent (zoals nu..)
Veel plezier verder. kus Stefan

Lonneke

Hej Julia,

ik ben ook maar eens een kijkje op je site gaan nemen! Jeetje wat een ervaringen :) Super tof dat je al zo veel hebt gezien en gedaan!

Heel veel plezier enjoy it! xx lonneke

Sanne

Hoi Poepjes! Wat klinkt het allemaal mooi! Ik lees weer allemaal nieuwe dingen dan in je mails :D En ik heb schrijftalent bij je ontdekt want het leest heel lekker haha.

Ik ga nu ff de foto's bekijken oeoeoeee ben benieuwd.

kusjes van Sanne (karels)