Ecuador

Na Ipiales in Colombia zijn we de grens overgegaan naar het Ecuadoriaanse plaatsje Otavalo. Mensen zijn vaak nog bang om te reizen in Colombia, vooral in het onderste gedeelte in Colombia en ook de grensovergangen daar zouden niet veilig zijn. Nou, het viel allemaal reuze mee! Er bestaat echt nog een verkeerd beeld over, dat zien we ook bij reizigers die Colombia overslaan. Het is zo´n leuk land! We zijn er ongeveer 1 maand gebleven en daardoor hadden we korter de tijd voor Ecuador. Niet dat we dat echt erg vonden, we wisten ook nog nietprecies wat we er gingen doen.

Iemand had ons wel verteld dat in het plaatsje Otavalo een hele mooie markt is.Otavalo ligt 3 uur ten noorden van Quito en is beroemd omhet weven. Daar zijn naar horen zeggen de beste wevers ter wereld. De markt had ook hele mooi spullen te koop, lama-wollen spullen en mooie dekens enzo. Maar de markt viel ons verder een beetje tegen. Het was stilletjes en er liepen eigenlijk alleen toeristen rond. We hadden een of andere grote chaotische markt verwacht.. Maar ja.. we worden misschien een beetje te verwend! Je gaat alles met elkaar vergelijken als je al veel gezien hebt en dan kan het wel eens tegen vallen. Daarna in Otavalo nog een Condor park bezocht, een Nederlands initiatief. Stond boven op een berg, prachtige locatie. Het was er alleen een beetje doods, wij waren de enige die er rondliepen. Maar de grote roofvogels zagen er indrukwekkend uit.

Na Otavalo zijn we naar Quito gegaan. Voordat we er kwamen hadden mensen gezegd dat het een stinkhol zou zijn en gevaarlijk. Maar naar ons gevoel viel dat wel mee.We sliepen in het nieuwe centrum Mariscal en dat was behoorlijk modern met superleuke restaurantjes en barretjes. We hadden dat niet van de stad verwacht. Er hing ook gewoon een leuke sfeer. Voordat we op reis gingen wilden we graag naar de Galapagos eilanden. Maar het zou 1 zesde van ons hele budget kosten, dus dat is toch wel erg veel geld. We hadden het idee al uit ons hoofd gezet, maar naarmate we dichterbij Quito kwamen, kon Bart de verleiding niet weerstaan om op internet naar de last-minutes te kijken. En ja hoor, daar stond ie dan, naar ons te glunderen op het beeldscherm! Kwam misschien ook wel omdat het door een goed georganiseerd Nederlands bureautje werd geregeld. Dus wij daar ´s middags naar toe en het meisje dat ons hielp had dezelfde trip naar de Galapagos gemaakt en kon ons overtuigen hetzelfde te doen! We hadden even bedenktijd, maar we dachten we leven maar een keer.. en hebben onze bankrekening geplunderd! Daarna zouden we wel weer op water en brood gaan leven.. Dus de volgende dag onverwachts het vliegtuig naar de eilanden genomen, zo´n duizendkilometer vanaf het vaste land. We hadden eerlijk gezegd geen idee wat ons te wachten stond omdat we het een dag van te voren hadden geregeld, waar we heen zouden gaan en op welke boot? geen idee..

De boot was voor ons echt weer luxe! We zouden er 5 dagen op verblijven. We hadden een hele mooie cabine met badkamer. Ook een chefkok die heerlijk kon koken. We zaten met 11 man op de boot, 6 bemanning en een gids genaamd Alvaro. Toen we op het vliegveld kwamen was ik wel een beetje bang dat we met allemaal opa´s en oma´s op een boot zouden zitten. Je zag ze met hun wandelstokken en jungle-pakken op het vliegveld rondlopen. Beetje schrikbarend.. Maar die zaten op de uber deluxe jachten. Maar gelukkig hadden we eenhele leuke groep met veel jonge mensen en toevallighet meerendeel Nederlands. Dus eindelijk even geen gebrekkig Spaans of Engels hoeven te praten.
Galapagos eilanden zijn vrij prijzig omdat het een bijzondere reisbestemming is en je moet er naartoe vliegen, er zijn geen boten.Het is zo bijzonder omdat de dieren op de Galapagos geen menselijke vijanden hebben en daardoor ook geen angst kennen.Doordoor kun je heel dicht bij hen komen. Wij zijn met de boot verschillende eilanden afgegaan, bijna allemaal onbewoond. Elk eiland heeft zijn eigendieren en vegetatie.Soms was het regenachtig, dan weer heel zonnig, soms leek hetop eenwoestijn, dan was weer alles begroeid en groen.. hetkon er surrealistisch uitzien!We zijn op de eilanden Baltra, Santa Cruz (dat is wel bewoond), Florena, Espanola, Santa Fee en Saymour geweest.

En dan natuurlijk de dieren! We hebben mega grote schildpadden gezien,zeleken zo uit een dinosaurusfilm te komen. Heel veelzeeleeuwen, waar we ook mee gezwommen hebben. Dat was echt super! Vooral de eerste keer dat we gingen snorkelen zal ik niet meer vergeten. Opeenszie je ze onder water en ze zwemmen razendsnel. Ze zijn ook heel speels en blijven om je heen hangen. Het was ook erg leuk om ze op het strand te zien liggen met zijn allen, een grote luie bende.Ze doen een stapje enploffen dan weer neermet hun grote vetnekken! Elke groep heeft een mannetje die de baas is. De mannetjeskun je herkennen omdat ze erg groot zijn en ze hebben een soort inkeping in hun hoofd (250 kilo). Ik zag er eentje onder water zwemmen van dichtbij, maar het leek me niet helemaal verstandig om daar op dat moment te zijn omdat ze wel eens agressief kunnen zijn als ze hun kinders en vrouwen willenbeschermen. Dus toen ben ik maar snel weg gezwommen.

Alle mannetjes die het niet aankunnen omde baas van een groep te zijn of ze zijn te oud, zijn alleen of delen samen een plek. Die plek wordt ook wel de ´loser´plek of het bejaardentehuis genoemd! Daar hebben we ook nog een bezoekje gebracht. Verder heeftBart nog een pinguin voorbij zien zwemmen. Enwe hebben grote schildpadden onderwater gezien.En dan de beroemde blauwvoet vogel, deBoobie! Niet omdat iegrote boobies heeft maar omdat hij een beetje dommigis (als hij in verlegenheid wordt gebracht schudt ie met zijn kop of kijkt naar zijn voeten!) en boobie betekent ook dom. Vandaar.. Erg leuke vogels! En heel veel leguanen, zowel land- als zeeleguanen.Nooit geweten dat leguanen zwemmen.. jullie wel?Sommigen zagen er pre-historisch uit en groot. In allerlei kleuren en maten.
Ook nog roze flamingo´s en vogels (Fregatbirds) met een rode zak.Op hun keel dan wel te verstaan. Als ze een vrouwtje zien en er wild van worden, dan zetten ze die rode zak op om haar te lokken. Ze strijden dan tegen mannetjes die hetzelfde doen. Wij mochten dat spektakel ook aanschouwen! En het leuke was dat het vrouwtje geen van allen wilde en wegvloog! Verder hebben we nog roggen gezien en heel veel visjes. En sommigen ook nog een haai onderwater. Wij helaas niet.

´s Avonds als het donker is, gaan de dieren jagen. Bij de boot hadden we een groot licht dat op het water gericht stond. En dan zag je de zeeleeuwen achter de vis aangaan. Niet alleen achter zwemmende vis, maar ook achter vliegende vis! Die bouncen op het water en zijn vliegensvlug. Dat was voor een zeeleeuw wel een heel leuk speeltje. Alleen devis was telkenste snel, maar toenopeens... bonk! de vis vloog tegen de boot aan enkwamzo aan zijn einde en werd opgegeten door de zeeleeuw! We hebben de populatie naar beneden geholpen met onze aanwezigheid! En wat ook mooi om te zien was, dat waren de schimmen van de Galapagos haaien als het donker was, dan kon je ze net onder het wateroppervlak zien zwemmen.

We zijn ook nog bij Post Office Bay geweest. Ik dacht dat het een klein postkantoortje was. Want ze vroegen aan ons om kaarten voor thuis te schrijven en daar te posten. Maar er waren geen mensen te bekennen, alleen een stellage van hout met een brievenbus! Vroeger was het zo dat schippers daar hun post achter lieten en mensen die er dan later weer kwamen,namen het mee en bezorgden het persoonlijk. Deze traditie willen ze graag in ere houden. Wij moesten dus ook door die post spitten om te kijken of er kaarten bij zaten van dichtbij huis. Wel wat gezien, maar het meesten waren te ver weg! Alvaro de gids gaat volgend jaar naar Rotterdam in de zomer omdat zijn broer daar woont, dus een goede reden om onze kaarten te bezorgen!

5 dagenGalapgos was zeker het geld waard. Je voelde gewoon dat je op een speciale plek was.De dierenlopen niet van je weg, maar zijn nieuwsgierig en komen op je af en dat is toch wel heel bijzonder. Ook het landschap is prachtig!
De Galapagos zijn beroemd omdatDarwin daar zijn studie over de evolutie theorie heeft gedaan. Er komen nu ook nog steeds dieren voor, die alleen te vinden zijn op deGalapagos.

Na dat avontuur van deGalapagos zijn we met Isabel uit Nederlandnaar hetplaatsjePuerto Lopez gegaan. En daar wilden we heel graag nog iets zien watwe nog niet eerder gezien hadden... Walvissen! De Humpbackwhales. En gelukkig was het daar ook preciesde juiste tijd voor. In dat gebied in Ecuador komen ze om te paren.
Dus wij met een tripje in een boot de zee opgegaan. Eerstzagen we niet echt veel. Soms zag ik in de verte wel eens een vinnetje, maar verder niets. En toen ging de bootop volle snelheid naar een plek toe waar ze gesignaleerd werden. Normaal worden ze gespot in een groep van 2 a 3walvissen, maar wij zagen er wel8 bij elkaar! En ja, ik wil jullie niet jaloers maken.. maar ook weer zo verschrikkelijk mooi en bijzonder om te zien! Ze zijn echt immens groot. En je ziet alleen hunbovenkant alsze lucht komen halen, daar onder zit ook nog een groot stuk lijf. En we zaten er met onze neus bovenop! Bekijk binnekort de foto´s maar!

Ecuador was erg leuk, we hebben alleen eigenlijk vrij weinig van het land zelf gezien. De Cotopaxi berg of de Chimborazo vulkaan in en rondom Quito, die Bart graag wilde beklimmen, moet hij maar een andere keer gaan doen!

En voor degenen die het nog niet wisten.. we komen 1 september terug in plaats van 11 augustus. We hebben er nog 3 weken Bolivia aangeplakt!

tjoep

ik ben blij verrast om te lezen dat jullie toch naar de galapagos zijn geweest en dat jullie daar totaal geen spijt van hebben gehad.....,als jullie weer terug zijn dan hebben we heel wat te bespreken geloof ik.

Maritta

Julia, (en alle andere bezoekers van het reisblog), mocht je ergens een beetje snel internet hebben, check even www.ramp.tv daar staat de Spiegel die ik gedaan heb bij jouw voormalige werk, Theater Maatwerk. Het was geweldig om hen te interviewen! Evenals het resultaat! Vind ik dan...

Groetjes!